Zdefiniowanie potrzeb

Wybierając system wideokonferencyjny bardzo ważną kwestią jest dogłębne przemyślenie swoich potrzeb. Oznacza to, że musimy przeanalizować jaki system mamy i w jaki sposób się komunikujemy wewnątrz organizacji obecnie, a także w jaki sposób chcemy się komunikować w przyszłości. Należy sobie również zadać pytanie, czy potrzebujemy systemu, który umożliwi nam jedynie komunikację wideokonferencyjną, czy też chcemy żeby była to platforma komunikacyjna rozszerzona, bardziej skalowalna, połączona np. z wymianą plików, wymianą wiadomości i wiadomościami ekspresowymi.

Poszukiwanie dopasowanego rozwiązania

W zależności od tego jakim środowiskiem dysponujemy obecnie, możemy rozważać między innymi środowisko Skype for Business lub innego producenta (Polycom, Zoom, BlueJeans), które są systemami otwartymi. Przez system otwarty rozumiemy system, który nie ma dedykowanych urządzeń, ale istnieją inne, pasujące do niego endpointy. Z drugiej strony istnieją produkty (np. firmy Cisco), mające swój własny ekosystem, do którego możemy podpinać głównie endpointy tego producenta. Jest to jednak platforma zamknięta i tworzy kompletną całość.

Jeżeli używamy rozwiązań typu Skype for Business i jest to dla nas odpowiednia platforma, z której korzysta większość naszych pracowników, wówczas warto przemyśleć dostosowanie się z platformą wideokonferencyjną do takiego rozwiązania.

Integracja Skype for Business z systemami Polycom

Jedną z możliwości jest wybór systemu oferowanego przez markę Polycom, który umożliwi nam integrację bezpośrednio ze Skype’em. Rozwiązania te współpracują zarówno z Office 365 jak i z infrastrukturą on-premise. Przy infrastrukturze on-premise możemy zintegrować się bezpośrednio z każdym terminalem do infrastruktury Skype for Business lub zintegrować infrastrukturę Skype for Business z infrastrukturą Polycom. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety.

Zaletą rozwiązania, w którym integrujemy terminale wideokonferencyjne bezpośrednio z infrastrukturą Skype for Business jest fakt, że nie potrzebujemy żadnej dodatkowej infrastruktury wideokonferencyjnej. Oznacza to, że nie tworzymy dodatkowych maszyn wirtualnych, które te połączenia będą obsługiwać. Jednak dany system posiada również wady, a jedną z nich jest brak możliwości podniesienia jakości połączenia, ponad to, co daje nam Skype. Skype w stosunku do natywnych rozwiązań firmy Polycom w zakresie infrastruktury posiada bowiem dużo niższą jakość połączeń. Korzystając z niego nie mamy możliwości osiągnięcia jakości Full HD w 60 klatkach, nie mamy także możliwości uzyskania kodeków audio, takich jak m.in. Siren22 dla infrastruktury Polycom.

Dodatkowe korzyści wynikające z integracji

Co jeszcze da nam połączenie infrastruktury Polycom z infrastrukturą Skype w modelu on-premise?
W przypadku, kiedy korzystamy z infrastruktury Polycom wszystkie połączenia między wideoterminalami są realizowane za pomocą mostka wideokonferencyjnego, czyli z użyciem jakości full HD. Dodatkowo, z serwerem Skype’owym zestawione jest połączenie kaskadowe, dzięki któremu osoby z systemu Polycom są widoczne w Skype’ie i osoby widoczne w Skype’ie są widoczne w systemie Polycom. Jednakże całe połączenie wszystkich terminali odbywa się na infrastrukturze Polycoma.

Zarządzanie infrastrukturą on-premise i cloud

W przypadku rozwiązania, w którym terminale wideokonferencyjne są podłączone bezpośrednio do Skype for Business, należy pamiętać o tym, że w zależności od tego czy jest to infrastruktura on-premise czy też cloudowa, w różny sposób utylizowane jest łącze do Internetu. Jeżeli mamy terminale, które są zainstalowane/zarejestrowane w infrastrukturze cloud, wówczas każde połączenie zużywa konkretną przepustowość (rzędu 2-4 Mb) do chmury. Wynika z tego, że gdy będziemy mieli 5 równoczesnych połączeń zużycie będzie wynosić 10-20 Mb łącza internetowego wychodzącego. Przy zastosowaniu rozwiązania on-premise cała ta przepustowość jest realizowana wewnątrz sieci, co oznacza, że powinniśmy dać jej dostęp do naszego front-endowego serwera Skype’owego.

W przypadku infrastruktury stricte Skype’owej nie mamy możliwości zarządzania bezpośrednio każdym terminalem. Nie istnieje jeden portal, jedno miejsce, gdzie logujemy się i z którego zarządzamy wszystkimi komponentami. Jeżeli  natomiast mamy wykonaną integrację systemu Polycom z systemem Skype on-premise możemy zarządzać wszystkimi urządzeniami. Jest to możliwe dzięki komponentowi Polycom Resource Manager. Dodatkowo, uzyskujemy możliwość zdalnej konfiguracji urządzeń, mamy do nich pełny wgląd i pełny podgląd ich statusu, co przy rozbudowanych infrastrukturach jest bardzo potrzebne.

Autor tekstu: Andrzej Rzepecki

Redakcja, korekta tekstu: Natalia Racławska

Kategorie: Technologia

Andrzej Rzepecki

technologiczna encyklopedia, na wiele problemów ma remedia

Zawsze dobrze wie, co w trawie najnowszych technologii piszczy.

a.rzepecki@visioncube.pl