Technologie satelitarne wspierające łączność kryzysową w sektorze B2B


Kinga Paciuch - Solutions Architect w VisionCube S.A.

Kinga Paciuch – Tatko


W przypadku firm i instytucji z oddziałami rozproszonymi w całym kraju (i za granicą) utrata „normalnej” komunikacji nie jest scenariuszem czysto teoretycznym, ale stanowi całkiem realne ryzyko – nie tak trudno przecież wyobrazić sobie awarię sieci światłowodowej, cyberatak, czy problemy z zasilaniem firmowej serwerowni. Dlatego łączność kryzysowa wykorzystująca technologie satelitarne nie jest planem awaryjnym, ale dla coraz większej grupy przedsiębiorstw i instytucji jest obecnie jednym z rozwiązań wspierających ich odporność operacyjną.

Zaufanie do łączności satelitarnej opiera się na twardych danych

Rosnące zapotrzebowanie na niezawodną łączność kryzysową znajduje potwierdzenie w liczbach. Wg najnowszych badań aż 49% przedstawicieli firm ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej w swojej organizacji w 2025 roku – w tym problemów z dostępnością usług, cyberbezpieczeństwem i zjawiskami pogodowymi – jako wysokie (1). Odpowiedzią na takie właśnie ryzyko jest satelitarna łączność kryzysowa zapewniająca kontakt z rozproszonymi placówkami nawet w przypadku poważnej awarii.

To dlatego rynek komunikacji satelitarnej rośnie w szybkim tempie i już teraz osiąga wartość ponad 108 miliardów dolarów, a do 2034 roku przekroczy nawet 260 miliardów (2). Tak mocny wzrost wynika z inwestycji w satelity niskoorbitowe (LEO) oraz zainteresowania branż, których istotną częścią działalności jest praca w terenie: logistyki, energetyki, transportu oraz sektora publicznego (3,4).

Wg najnowszych badań aż 49% przedstawicieli firm ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej w swojej organizacji w 2025 roku

Infrastruktura, która działa wtedy, gdy inne rozwiązania zawodzą

Warto też zdać sobie sprawę, że w Polsce, w 2025 roku, 15% „punktów adresowych” nie ma wciąż dostępu do internetu szerokopasmowego (5). Tam, gdzie firmy nie mają dostępu ani do światłowodów, ani do stabilnie działającej sieci mobilnej, wykorzystanie satelitów staje się jedynym rozwiązaniem zapewniającym ciągłość działalności biznesowej i ochronę krytycznych procesów operacyjnych.

Na przykład w sektorze energetyki firmy dysponują infrastrukturą oddaloną od głównych ośrodków i muszą mieć możliwość natychmiastowego przesyłania informacji telemetrycznych i sygnałów alarmowych. Bez „łączności kryzysowej” opartej na satelitach, każda awaria może oznaczać godziny przestoju oraz poważne straty.

Internet satelitarny: łączność kryzysowa dla firm

Nie chodzi tu tylko o wskaźniki wzrostu rynku, ale – przede wszystkim – o operacyjność i odporność firmy na sytuacje kryzysowe. W czasie powodzi, pożaru czy cyberataku na infrastrukturę IT, szerokopasmowa łączność satelitarna pozwala sprawnie koordynować działania, podtrzymać pracę najważniejszych systemów i minimalizować straty.

  • Banki, szpitale i firmy logistyczne wykorzystują obecnie łączność satelitarną do szybkiego przełączania się na tryb awaryjny, co pozwala im utrzymać podstawowe procesy biznesowe niezależnie od usterek sieci naziemnej.
  • Nowoczesne rozwiązania (LEO, HTS – high throughput satellites) oferują coraz lepsze pasma i niskie opóźnienia umożliwiając sprawną wymianę dokumentacji, obrazów z monitoringu, a nawet wideokonferencje w terenie.
  • Rynek usług satelitarnych dla biznesu i instytucji publicznych rośnie szybciej niż segment usług indywidualnych, tym bardziej, że już dziś wiele przedsiębiorstw korzysta z hybrydowych rozwiązań komunikacyjnych (sat-biz).

Rola ćwiczeń kryzysowych: praktyka, która sprawia różnicę

Statystyki pokazują też, jak ważne są ćwiczenia łączności kryzysowej. Przedsiębiorstwa, które regularnie testują scenariusze awaryjne i procedury przełączania na łącza satelitarne, zdecydowanie szybciej odzyskują operacyjność po awariach (6).

Rosnące ryzyko przerw w komunikacji, coraz większa liczba cyberataków oraz ekstremalne zjawiska pogodowe sprawiają, że „łączność kryzysowa” nabiera zupełnie nowego znaczenia i staje się nie tyle planem awaryjnym, co ważną częścią odporności biznesowej. Technologie satelitarne gwarantują elastyczność, natychmiastową gotowość i skalowalność, a inwestycje w nowoczesny sprzęt komunikacyjny, przemyślane procedury testowe i regularne ćwiczenia łączności kryzysowej sprawiają, że firma jest w stanie utrzymać kontakt z zespołem i nadzór nad organizacją nawet w najbardziej nieprzewidywalnych warunkach.

Źródła:

  1. https://commercial.allianz.com/content/dam/onemarketing/commercial/commercial/reports/Allianz-Risk-Barometer-2025.pdf  
  2. https://www.precedenceresearch.com/satellite-communications-market 
  3. https://www.researchandmarkets.com/reports/5939392/satellite-communication-market-report 
  4. https://www.imarcgroup.com/satellite-communication-market 
  5. https://itreseller.pl/nowy-raport-o-zasiegu-internetu-stacjonarnego-w-polsce-kluczowe-narzedzie-dla-samorzadow-i-transformacji-cyfrowej-kraju/
  6. https://www.connectasat.com/insights/satellite-communications-as-an-essential-tool-for-business-continuity-and-a-robust-incident-response-plan/

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać nasze wsparcie.